A gépjármű-felelősségbiztosítás

megválasztása biztonságunkhoz

is nagy mértékben hozzájárulhat.

Végre megvan a jogsi!
És most hogyan tovább?

A sok gyakorlás és KRESZ-tanulás után már biztosan nagyon várta, hogy végre kézhez kapja a jogosítványát, és oktató nélkül is kimerészkedhessen az utakra. Azonban ahhoz, hogy ezt megtehesse, ismernie kell azokat a szabályokat, amelyek a friss jogosítvánnyal rendelkezőkre vonatkoznak, és persze szüksége lesz egy autóra is. Nem árt azonban, ha a kötelező biztosítások rendszerét is átlátja, hiszen ez ugyanolyan fontos tényező a vezetők mindennapjaiban mint tudni, mikor kell elsőbbséget adni egy kereszteződésben.

car

A jogosítvány megszerzése után fokozottan oda kell figyelnie a közlekedési szabályok betartására és a balesetmentes közlekedésre, hiszen az oktató már nem ül ön mellett. Az évekkel és a rutin megszerzésével egyre magabiztosabban fog vezetni, ami a biztosító számára is fontos. A biztosításkötéskor figyelembe kell venni a biztosítónak a kockázat mértékét, meg kell becsülnie a várható balesetek gyakoriságát és kármértékét is, ezért kezdő vezetőként szinte biztosan a drágább biztosítási kategóriába kerül.

A jó hír az, hogy ha balesetmentesen vezet, az évek során fokozatosan kedvezményesebb díjszabásban részesülhet, hiszen a biztosítási rendszerben alkalmazott bónusz-malusz elv alapján minél több időt tölt problémamentes autózással, annál olcsóbbá válik a kötelező biztosítása. Ráadásul van még néhány trükk, amivel kicsit spórolhat a kötelező biztosításon.

1. Válasszon kisebb teljesítményű autót!

A kisebb teljesítményű autók kötelező biztosítása olcsóbb erősebb társaiknál, ezért érdemes megfontolnia, hogy tényleg kihasználja-e a sok lóerő nyújtotta élményt.

2. Kössön casco-t a kötelező biztosítása mellé!

A legtöbb biztosító kedvezményes csomagot kínál azoknak, akik casco-t is kötnek a kötelező biztosításuk mellé.

3. Intézze online a pénzügyeit!

Általában az elektronikus ügyintézés gyorsabb, energia- és költséghatékonyabb a papíralapú változatnál.

4. Használjon online kötelező biztosítás kalkulátort!

Az egyes biztosítók ajánlatai között nagy eltérések is lehetnek, ezért a legjobb, ha az ön igényeire szabva választ magának a lehetőségek közül.

Ne felejtse el: mindig törekedjen a biztonságos közlekedésre és tartsa be a közlekedési szabályokat, mert ezzel nemcsak önmagát és a kocsija épségét őrzi meg, de olcsóbb kötelező biztosítást is szerezhet az utakon szerzett jó pontjaival.


Erre érdemes figyelni,
ha el akarja adni az autóját

Amikor a kocsikulcsok gazdát cserélnek, még néhány adminisztratív teendő is vár ránk. Most körbejárjuk, miért is fontos része ez a kocsi eladásának.

sell

A biztosítás megkötésére törvényi előírás kötelez. Ez egy határozatlan időre szóló szerződés, ami évről-évre meghosszabbodik az aktuális biztosítói díjtarifának megfelelően. A törvény kimondja, hogy kötelező biztosítással kell rendelkeznünk, ha forgalomban lévő jármű van a nevünkön. Ugyanakkor, ha eladjuk az autónkat, a szerződés megszűnik. Ez az úgynevezett “érdekmúlás”, amikor a szerződő félnek már nem áll többé érdekében a felelősségbiztosítási szerződés fenntartása, hiszen már nem felelős többé az autóval okozott károkért. Az érdekmúlást a törvény betűje szerint két helyen kötelező bejelenteni: az okmányirodában/kormányablakban, illetve a biztosító társaságnál.

Az autóeladásról minden esetben írásban, a jogszabályban előírt formátumú szerződésen kell megegyezni. A mintaszerződést két tanúval és a megegyező felek aláírásával kell hitelesíteni. Ne feledje: a nem megfelelő minta használatával kötött szerződést az okmányiroda/kormányablak nem fogja tudni elfogadni.

Az írásos adásvételi szerződésre azért van szükség, mert ennek eredeti példányát be kell mutatni az okmányirodában/kormányablakban. Az érdekmúlás bejelentése azért is nagyon fontos, mert az eladás napjától fogva a közúti szabálysértések utáni büntetés, a parkolási pótdíjak, a kötelező biztosítás díja, és az autót érintő egyéb anyagi kötelezettségek már nem önt terhelik. Az adásvétel tényéről az okmányiroda/kormányablak elektronikus úton a biztosítót is értesíti. Az adásvételi szerződés másolatát akkor célszerű eljuttatni a biztosítóhoz, amennyiben az egy-másfél héten belül nem értesít minket arról, hogy az eladásról tudomást szerzett és szerződésünk megszűnésének tényét rögzítette. Alkuszon keresztül is értesíthetjük a biztosítót, ilyen esetben elegendő hozzá küldeni a másolatot, hisz a szolgáltatás rendszerint az ilyen típusú ügyintézésre is vonatkozik. Amennyiben a kötelező biztosítását már egész évre egy összegben kifizette, úgy annak összegét természetesen részarányosan visszafizeti a biztosító.

Autónk eladása tehát korántsem annyira bonyolult, mint azt előre feltételeznénk, egy dolog azonban nagyon fontos: mindig intézkedjünk időben, és eladóként is jelentsük be a változást, hiszen a közhiedelemmel ellentétben az „átírás” nem csak a vevő dolga.


Az alkusz az ügyféllel ül egy csónakban:
beszéljünk az alkuszok munkájáról!

Györgyi 2001-ben váltott biztosítási ügynöki pozícióról az alkuszi munkára, ahogy ő fogalmaz, idejében vette észre ezt az izgalmas lehetőséget az akkor egyre táguló biztosítói piacon. Az alkusz feladatairól és a munkája hétköznapjairól beszéltünk vele, és még arra is adott pár tippet, hogyan válasszuk ki a számunkra megfelelő szakembert.

alkusz

Beszélgetésünk elején Györgyi rögtön egy lényeges különbséget, az alkusz és a biztosítási ügynök közti eltérést tisztáz: az ügynök mindig egy biztosítót képvisel, és azon belül gondolkodik biztosítási megoldásokban, míg az alkusz a biztosítóktól teljesen független, az ügyfél megbízásából piackutatást végző személy. Nagyon fontos tehát, hogy az alkuszt az ügyfél keresi meg, ad neki megbízást, valamint elmondja azokat a szempontokat, amelyek mentén az alkusz összehasonlítja a biztosítási lehetőségeket, majd javaslatot tesz a megfelelő biztosítás kiválasztására. Mindig az ügyfél által megadott szempontok alapján vizsgálják az ajánlatokat, teljeskörűen az ügyfél igényeire koncentrálnak.

Az alkuszi munkára vonatkozó szabályok igen szigorúak - a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alá tartozó alkuszok szakmai vezetőinek minimum öt éves kiváló szakmai múlttal, valamint szakirányú felsőoktatási végzettséget kell szerezniük, továbbá az alkuszoknak felelősségbiztosítási fedezettel is kell rendelkezniük. Györgyi is a szakmaiságra helyezi a hangsúlyt, mikor csapata tagjainak kiválasztásáról van szó: jelenleg kilenc emberrel dolgozik szorosan együtt, ügyfeleik között pedig egyaránt találunk nagyvállalati biztosítási portfóliókat és lakossági ügyfeleket. Munkájuk is eszerint oszlik meg: ügyfélszolgálati munkával segítik lakossági ügyfeleiket, illetve rendezik, ellenőrzik és kiszolgálják a nagyvállalati portfóliókat, valamint az új ügyfelek megszerzésén is dolgoznak. Közel 5500 élő szerződést kezelnek, persze vannak ügyfelek, akiknek több futó szerződésük is van az alkuszcégnél. Általában évente egyszer találkoznak ügyfeleikkel, mikor a szerződés “évfordulója van” és megbeszélik, történt-e valami változás az ügyféligények terén. Ezen kívül természetesen minden nagyobb, a biztosítás tárgyát érintő változást be kell jelenteni az alkusznak, hiszen ezek a változások jelentősen befolyásolhatják a biztosítás feltételeit.

De hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy a megbízott alkusz tényleg jó munkát végez? Györgyi szerint van néhány lépés, amit biztosan megtehetünk, hogy meggyőződjünk alkuszunk megbízhatóságáról. Először is érdemes ellenőrizni, hogy szerepel-e a Magyar Nemzeti Bank honlapján lévő regisztrációs listán, személyes találkozás alkalmával pedig az alkuszigazolványát is elkérhetjük, hiszen ha regisztrált tag, akkor ezzel feltétlenül rendelkeznie kell. Az ajánlattételnél fontos, hogy mindig egy több tételből álló összehasonlító táblázatot kapjunk, mindig fogjunk gyanút, ha csak egyetlen ajánlat szerepel eredményként a listáján. A korrekt alkusz tisztességes, alapos munkát végez, biztosítótól függetlenül, ha pedig az ügyfélnek kérdése van, egyenes válaszokat ad, nem köntörfalazik. Ha mindezen tulajdonságokat nem találjuk meg a már megbízott alkuszunkban, és szeretnénk váltani, megtehetjük: a megbízási szerződés felmondható, majd a felmondási idő leteltével új megbízási szerződést köthetünk egy másik alkusszal.